Madis Kallas esindas Eestit IKA Masters 2025 maailmameistrivõistlustel Türgis ja saavutas 12. koha

2025 aasta septembris osales Madis Kallas maailma meistrivõistlustel “IKA Masters World Championship”, mis toimus Türgis, Istanbulis, Goga Beachil. Võistlus tõi kokku 23 kitefoili sõitjat 13 riigist, vanuses 35 ja vanemad. Madis Kallas, kes võistles Masters kategoorias, saavutas tugevas konkurentsis 12. koha – näidates stabiilset sõitu ja tugevat taktikalist tunnetust kogu võistlusnädala vältel. Tulemused kinnitavad, et Eesti sportlane suudab edukalt konkureerida maailma parimatega ka tehniliselt nõudlikul kitefoili rajal.

Võistluse ametlikud tulemused SIIN.

Allpool muljetab Madis oma kogemusest alaga kui ka antud võistlusel.

Intervjuu lõpus avaldab Madis ka saladuse, kuidas saaksid selle põneva alaga algust teha ka sina!

Kitefoili võlu – teekond, kirg ja kogemus

Minu lohesurfi teekond algas 2008. aastal. Esialgu oli see lihtsalt triibutamine ja hüppamine, kuid üsna kiiresti sai selgeks, et tõeline põnevus peitub rajasõidus – selle mängulisuses ja strateegilises sügavuses. 2013. aastal liikusin edasi raceboardile ja 2016. aastal avastasin kitefoili. Olen ennast alati pidanud kirglikuks harrastajaks.

Mis mind selle ala juures köitis? Kiirus ja põnevus. Üksi kiiresti sõita on üks asi, aga tõeline võlu avaldub stardijoonel, kui koos teiste kiirete sõitjatega tuleb teha kiireid otsuseid ja rakendada veatut taktikat.

Enne lohesurfi tegelesin pikalt võistlus tantsimisega – see oli ilus aeg, mis õpetas distsipliini ja enesekontrolli. Need oskused on mind saatnud ka merel.

Kitefoil – ala, mis ühendab kiiruse ja strateegia

Kitefoil on tänapäeval üks võimekamaid purjetamise alasid. Üles- ja allatuult rajal suudavad meid edastada vaid mõned ultra-high performance foilivad katamaraanid, mille eelarved on kosmilised. On erakordne, et mõistliku eelarve ja mõõduka ettevalmistusega saab kogeda sellist purjesporti – sõita tuulele vastu 55 kraadi või allatuules tuulest kuni kolm korda kiiremini.

Kitefoili teeb eriliseks võrreldes tavalohe- või tiivasurfiga see, et see on ala ala neile, kes naudivad joonele panekut ja sellest tulenevat maksimumi tagaajamist igas aspektis. Rajal selgub tõde.

Suurimad oskused, mida see ala nõuab, ei ole tingimata füüsilised. Olulisemad on järjekindlus, oskus kaotustest õppida ja motivatsiooni kasvatada. See on osavus- ja mõttesport, kus kasuks tulevad tugevad jalad.

Samm IKA Mastersile

Suve alguses otsustasin anda merel käimisele sügavama mõtte. Peale pikka pausi rahvusvahelistest võistlustest tundus hea treenida konkreetse eesmärgi nimel – osaleda IKA Mastersite maailmakatel.

Kvalifitseerumine on lihtne, kõik on teretulnud – ala on avatud ja kaasav.

Ootused enne Türgi võistlust olid kõrged – kitefoili tase on viimastel aastatel tohutult tõusnud. Ja nii oligi – võistlus oli ülipõnev!

Võistluskogemus Istanbulis

Istanbulis toimunud võistlus oli suurepäraselt korraldatud. Merel olid loodud ideaalsed tingimused, tuul ja vesi mängisid kaasa. Välja arvatud neljanda päeva 2-meetrine shorebreak, mille tõttu jäeti päev ohutuse huvides ära.

Suurim väljakutse oli harjuda uute nüanssidega rajal ja varustuses. Iga pisemgi eksimus tähendas koheselt viie koha kaotust.

Eredaimad hetked olid kaks suurepäraselt õnnestunud sõitu viimasel päeval. Mida eespool fleet’is sõidad, seda väiksemad on vahed ja olulisem iga otsus. Oli super tunne katsuda ära maksimaalne võimalik tulemus.

Treening ja ettevalmistus

Treeningrutiin koosneb merel tehtavatest harjutustest – manöövrid, märgivõtud, kestvussõidud, layline silmamõõt, vmg hoidmine ülepurjestuses. Lisaks ratta- ja üldfüüsiline treening.

Varustuse seadistamine ja testimine on osa treeningust. Uue varustusega harjumine võtab aega, kuid kogemus aitab hooldust ja seadistust lihtsustada.

Eestis on kitefoiliks väga head tingimused – juba 3 m/s tuulega saab täis performance’i. Meil on palju sobivaid päevi, kuid teatud tasemest edasi arenemiseks jääb puudu kahest asjast: soolasest veest ja tugevast treeninggrupist. Viimast saab parandada.

Motivatsioon ja tulevikuplaanid

Mind motiveerib see ala just nii, et endal oleks mõnus. Tuleb jääda realistlikuks – kõrgemaks tasemeks oleks vaja pühenduda ulatuses, milleks ma muu elu kõrvalt valmis pole. Kuid naudin võistlemist ja osalen, kui saan. Käin merel eesmärgiga.

Järgmised eesmärgid, vaatan jooksvalt. Sarnase formaadiga võistlusele tahaks uuel aastal kindlasti minna. Suvi oli merel mõnusalt toimekas.

Soovitused alustajatele

Kitefoili peetakse tihti kaugeks ja kättesaamatuks – see ei pea nii olema. Soovitan alustada nõu küsimisest varustuse osas ja esimestest sammudest. Foililaua tunnetus on TT’ga võrreldes erinev, kuid muutub nauditavaks juba esimestest pealesaamistest.

Õppida on palju – ka 10 aasta järel ei hakka igav. Uued lohed maksavad tõesti 4500 eurot, vaja on neid minimaalselt kolm. Kuid kuna varustus areneb kiiresti, siis järelturult leiab üsna värskeid lohesid ka 600 euroga. Sama kehtib foilide kohta. Vähekasutatud race varustusega võib olla lihtsam õppida kui freeride varustusega – need asjad on kiired just seetõttu, et nad on väga stabiilsed.

See on teistmoodi, kuid ülipõnev lohe distsipliin. Võta julgelt ühendust ja tule kampa!